Decyzja Alberty o odnowieniu systemu edukacji może doprowadzić do zmiany przebiegu uczenia się na Terytoriach Północno-Zachodnich. Prowincja znajduje się pod ostrzałem z powodu proponowanych zmian w programie nauczania dla szkół podstawowych i średnich, które krytycy nazywają eurocentrycznym, lekceważącym perspektywy rdzennych mieszkańców, a nie opartym na badaniach dotyczących nauczania małych dzieci. NWT korzysta z części programu nauczania szkół podstawowych i ponadpodstawowych Alberty od lat siedemdziesiątych XX wieku. Dene National Chief Norman Yakeleya powiedział, że nadszedł czas, aby terytorium stworzyło własny program nauczania, niezależny od innych jurysdykcji. Dzieci już mają trudności ze znalezieniem się w systemie edukacji i cierpią z tego powodu – powiedział CBC News. Naczelnik krajowy Dene Norman Yakeleya mówi, że „nadeszły dni pojednania” i „nadszedł czas, abyśmy zintensyfikowali swoje działania i przejęli odpowiedzialność za naszą edukację”. (Kirsten Murphy CBC) Yakeleya obawia się, że zmiany mogą ograniczyć wzrost liczby uczniów w NWT. „Czas przyspieszyć i przejąć odpowiedzialność za naszą edukację” – powiedział. Departament Edukacji analizuje alternatywy Departament Edukacji, Kultury i Zatrudnienia NWT powiedział, że nie jest możliwe stworzenie programu nauczania „made in the North”. NWT jest stosunkowo małą jurysdykcją, więc stworzenie całkowicie niezależnego programu nauczania byłoby wyzwaniem, powiedziała rzeczniczka wydziału Christina Carrigan w oświadczeniu dla CBC News. Jednak Carrigan powiedział, że przeglądają alternatywne rozwiązania i że program nauczania Alberty „szybko się dezaktualizuje”. W październiku ubiegłego roku CBC dowiedziało się, że doradcy ds. Programu nauczania w Albercie zalecali pominięcie odniesień do szkół z internatem w programie nauczania aż do zakończenia klasy 4, argumentując, że jest to „zbyt smutne”, aby się o tym uczyć. To jest sprzeczne z jednym z Komisja Prawdy i Pojednania wezwania do działania, zgodnie z którymi program nauczania dostosowany do wieku szkół z internatem, traktatów i historycznego wkładu ludności rdzennej jest obowiązkowym wymogiem dla uczniów od przedszkola do klasy 12. „Szkoły stacjonarne to ciemny rozdział w historii Kanady, który został omówiony w koc lub peleryna zapewniająca tajemnicę – powiedział Yakeleya. Wielu z tych, którzy mieszkają w NWT to krewni dzieci, które zostały zmuszone do uczęszczania do szkół z internatem lub same przeżyły. „Kiedy pochodzisz z procesu odczłowieczania i [are] powiedziałeś jako sześcioletni chłopiec lub sześcioletnia dziewczynka, że masz język diabła, że nie jesteś dobry … i dorastałeś z tym? To się trzyma “- powiedział Yakeleya. Uczniowie szkół mieszkalnych są widoczni na archiwalnym zdjęciu klasy w Resolution.„ Szkoły mieszkalne NWT to mroczny rozdział w historii Kanady, który został przykryty kocem lub płaszczem tajemnicy “- powiedział Yakeleya. (National Archives of Canada) „Wychodzimy poza to z niektórymi odważnymi ludźmi”, powiedział, dodając, że edukacja jest niezbędną częścią leczenia i pojednania. . Pandemia dała chwilę sposobności – chwilę na zatrzymanie się, refleksję i zajęcie się sprawami inaczej niż to, co stało się rutyną, powiedział Yakeleya. „Nadeszły dni pojednania” – powiedział. Jane Arychuk, była prezydent Aurora College prowadzi badania nad programem nauczania z Dene First Nation. Mają nadzieję współpracować z Departamentem Edukacji, Kultury i Zatrudnienia i odgrywać większą rolę w tym, „czego się uczy, jak się uczy, kto uczy, [and] – powiedziała. Arychuk powiedział, że NWT jest obecnie „pionierem” w programie nauczania w szkołach z internatem. Podążanie za programem nauczania Alberty byłoby „ogromnym błędem”. Krytycy proponowanych zmian w programie nauczania w Albercie również twierdzą, że zmienia to uczenie się w kierunku bardziej systematycznego podejścia, skupionego na zapamiętywaniu faktów i wydarzeń, a nie na krytycznym myśleniu i kreatywności. Jest to zmartwienie dla Chelsea Thacker, dyrektora wykonawczego Rainbow Coalition, grupy zajmującej się wspieraniem i edukacją LGBT z siedzibą w Yellowknife. t wszyscy dostosowują się do jednego stylu uczenia się i zasługują na to, aby uczyć się w sposób uwzględniający ich indywidualność. Proponowane zmiany są również wyraźnie rasistowskie – powiedział Thacker. „Idąc za Albertą [would be] ogromny błąd. Wszystko, co robisz, to udowadnianie mieszkańcom, którzy tu mieszkają, że nie mają znaczenia i nie widzimy ich w systemie edukacji “- powiedzieli. Poznanie bolesnych historii, takich jak szkoły z internatem, jest konieczne – powiedział Thacker „Dlaczego nie słuchamy grup ludzi, którzy mówią nam od tak dawna, że musimy się tego nauczyć, aby nie powtarzać historii?”