Wieloletnia tradycja pracy z koralików nabiera nowego wymiaru wśród młodych artystów z Pierwszych Narodów, którzy rozwinęli długą listę obserwujących w mediach społecznościowych, pomagając wielu przekształcić swoje hobby w biznes. Dzisiejsza sztuka koralików obejmuje style od tradycyjnych kwiatowych wzorów Anishinaabe po kreacje wykorzystujące obrazy popkultury, takie jak mały Yoda lub Hello Kitty. Ci trzej artyści z Ontario opowiadają o tym, jak zaczęli, o swoich próbach nadania nowoczesnego charakteru kreacjom, które są zgodne z historią. , a także zawiłości ich pracy. Rebecca Doxtator, właścicielka Otsitsidesigns w Londynie, Ont. Doxtator pochodzi z Oneida Nation of the Thames i zaczęła tworzyć koraliki jako hobby w 2015 roku. Zaczęła sprzedawać swoje prace kilka lat później, po opublikowaniu swoich dzieł w mediach społecznościowych. Jej liczba obserwujących, a także biznes stale rosną. Wiśniowe kolczyki z koralików autorstwa Doxtator, która twierdzi, że jej tradycyjny styl koralików ma charakter popkulturowy. (Rebecca Doxtator Otsitsidesigns) „Tradycyjnie Haudenosaunee wykonywałby prace z paciorkami lub koralikami w regaliach” – powiedział Doxtator. „Jeszcze tego nie udoskonaliłem ani nie próbowałem, ale praca, którą wykonuję, jest bardziej nowoczesna. Opisuje to mój przyjaciel [as]… tradycyjny styl koralików z domieszką popkultury. Dlatego lubię robić krawaty bolo, pierścionki, oczywiście kolczyki, uchwyty do telefonów. Robię różne rzeczy, ale są to bardziej nowoczesne koraliki. ”Przypominając, jak koraliki ewoluowały na przestrzeni lat, Doxtator powiedział, że Haudenosaunee użyje koralików, aby pokazać swoje historie i historie, a nawet zaznaczyć wydarzenia polityczne i historyczne. Dziś artyści nadal pamiętajcie o tym w ich koralikach, dodając nowoczesną perspektywę. ”Widziałem ludzi, którzy paciorkami [images of] Beyoncé, albo jak ich idole… ”- powiedział Doxtator -„ aby więcej ludzi mogło to konsumować, oglądać i rozumieć. ”Shannon Gustafson, współwłaściciel RS Gustafson, Thunder Bay ‘Tribal identity [is important] więc dla mnie był to powrót i poznanie historii oraz starych sposobów tworzenia koralików ”- mówi Shannon Gustafson, współwłaściciel RS Gustafson w Thunder Bay, Ont. (Przesłane przez Shannon Gustafson) Gustafson z White Sand First Nation pracuje od 25 lat i prowadzi biznes ze swoim partnerem, Ryanem Gustafsonem. Z biegiem lat jej twórczość ewoluowała od wzorów geometrycznych do tradycyjnych wzorów kwiatowych. Powiedziała, że zbadanie siebie skłoniło ją do głębszego spojrzenia na statek. „Tożsamość plemienna [is important] więc dla mnie był to powrót i poznanie historii oraz poznanie starych sposobów tworzenia koralików ”- powiedział Gustafson. Przykład tradycyjnych wzorów kwiatowych autorstwa Gustafsona. (Shannon Gustafson)„ Ta zmiana nastąpiła w obrębie stylu pracy, którą tworzyłem, a ten styl miał bardziej odzwierciedlać tradycyjne wzory kwiatowe … Jestem w tym miejscu, w którym cofnąłem się w czasie. ”Gustafson powiedział, że jej wygoda kim jest i rozumie jej pochodzenie, a także pracę artystów przed nią. Gustafson powiedziała, że nowoczesne kreacje z paciorków obejmują pozostałości i „fragmenty” przeszłości, włączone do dzieł współczesnych i nowoczesnych, co nazywa „niesamowitym i genialnym” . „To naprawdę dobry sposób na uznanie… naszych przodków i rzeczy, które tu dla nas zostawili” Gustafson uważa, że dzisiejsi twórcy koralików, a zwłaszcza artystki, które w przeszłości często nie otrzymywały uznania za swoją pracę, są coraz większe uznanie. Jedna z woreczków Gustafson z koralikami w kwiatowy wzór. (Shannon Gustafson) „Ponieważ wszystko się zmieniło i nastąpiła zmiana w sposobie, w jaki postrzegamy świat… te paciorki [are] bycie docenianym za swoją kreatywność i myślę, że jest to coś naprawdę fajnego, ponieważ nie jest to coś, co nie zdarzyło się w przeszłości. ”Malinda Gray, artystka paciorków, studentka Trent University Malinda Gray, doktorantka Indigen Studies na Trent University mówi, że w Peterborough w Ontario wciąż są ludzie, którzy nie traktują pracy z koralikami tak poważnie, jak powinni. (przesłane przez Malindę Gray) Malinda Grey z Lac Seul First Nation tworzy koraliki, które czasami sprzedaje. Jest doktorem kandydatka na studia nad rdzennymi mieszkańcami, studiująca na Trent University w Peterborough w Ontario, gdzie napisała pracę magisterską o koralikach i bada twórców koralików. Gray powiedział, że w przeszłości rdzenne wyroby z koralików były uważane przez wielu za pamiątki dla turystów lub bibeloty. Dziś artyści koralików i ich style są zauważane i traktowane poważniej, a ich prace są postrzegane jako forma sztuki. „Teraz to już coś więcej” – powiedziała. „Jesteśmy teraz bardziej uprawnieni do tworzenia sztuki dla siebie, naszych ludzi, r nasza kultura, dla ekspresji. I jak wszyscy wielcy artyści, jest mile widziany i przyjmowany. ”Gray powiedział, że głównym powodem, dla którego rdzenni mieszkańcy często uprawiali koraliki w historii, było sprzedawanie go, aby przetrwać, w tym, aby wyżywić swoje rodziny. Ale to się zmienia, ponieważ rośnie popularność i jest coraz bardziej brane poważnie. „Ale nie potrzebowaliśmy ważności z zewnątrz,” podkreśliła. „Rdzenni mieszkańcy już byli ważni. „Nadal istnieją… koraliki dzisiaj, oto artyści zajmujący się koralikami, którzy to robią [sell art to feed their families]i cieszą się większym szacunkiem. Wiesz, że to nie jest handel sztuką i rzemiosłem. To jest prawdziwa sztuka. Są to dzieła, które większość ludzi zachowa i przekaże im przez lata. ”W związku ze wzrostem popularności koralików, Gray powiedziała, że jest to zasłużone, ale uważa również, że artyści muszą wystosować petycję do rządu o zarejestrowanie się wśród rdzennych mieszkańców, aby to udowodnić są artystami rdzennymi, podobnie jak stany. Gray chciałby, aby rządowy program podobny do amerykańskiej ustawy o sztuce i rzemiośle z 1990 r., który rejestruje twórców koralików jako rdzennych artystów, więc nie-rdzenni artyści w Kanadzie nie przynoszą błędnych korzyści Misterne kwiatowe koraliki Gustafson na parze mokasynów. (Shannon Gustafson) Wykorzystanie koralików w popkulturze, a także promocja sztuki w Internecie przyczyniły się do jej popularności, powiedziała. pokażą je w mediach społecznościowych i staną się wirusowe. A potem, gdy ludzie zaczną patrzeć na małe kolczyki Yody, patrzą na Instagram. ”Gray dodał:„ Teraz, kiedy mówię ludziom, że robię koraliki, [it’s] ‘Czy masz [website]? Masz Facebooka? Instagram? Potrafisz to zrobić? Przyjmujesz rozkazy? Wiesz o tym, to ekscytuje ludzi. ”Ale wciąż są ludzie, którzy nie traktują pracy z koralików tak poważnie, jak powinni, powiedział Gray.„ Wielu ludzi mówi: „No cóż, to martwa forma sztuki, która jest rewitalizowana ”. Nie, nie jest. To odrodzenie. Zawsze tam był, a rdzenni mieszkańcy zawsze go kochali i akceptowali, i wiedzą, że jest to jego własna forma sztuki. Dopiero teraz nie rdzenni mieszkańcy budzą się do tej rzeczywistości ”.