Boeing zalecił liniom lotniczym uziemienie wszystkich swoich 777 z silnikiem, który uległ katastrofalnej awarii nad Denver w weekend. Prawy silnik samolotu United Airlines rozpadł się zaraz po starcie. Kawałki obudowy silnika, Pratt & Whitney PW4000, spadały na podmiejskie dzielnice. Samolot wylądował awaryjnie na międzynarodowym lotnisku w Denver. Władze podały, że żaden z 231 pasażerów ani 10 członków załogi na pokładzie nie został ranny. Amerykańskie organy regulacyjne nakazały United Airlines nasilenie inspekcji samolotu Boeing 777, a United tymczasowo wycofuje go z eksploatacji. OBEJRZYJ | Boeing zaleca uziemienie niektórych 777 po awarii silnika: Steve Dickson, administrator federalnej administracji lotnictwa USA, powiedział w niedzielnym oświadczeniu, że na podstawie wstępnego przeglądu danych dotyczących bezpieczeństwa inspektorzy „doszli do wniosku, że odstępy między inspekcjami powinny zostać zwiększone dla wydrążonych łopatek wentylatora, które są wyjątkowe do tego modelu silnika, używanego wyłącznie w samolotach Boeing 777. ” W oświadczeniu stwierdzono, że prawdopodobnie oznaczałoby to, że niektóre samoloty zostaną uziemione – a Boeing powiedział, że tak powinno być, dopóki FAA nie ustanowi systemu inspekcji. W międzyczasie Japonia również nakazała wyłączenie samolotów, według gazety finansowej Nikkei, mówiąc, że silnik z tej samej rodziny miał kłopoty w grudniu. Oświadczenie administratora FAA Steve’a Dicksona. pic.twitter.comdGkUYuKNAL & mdash;@FAANews Boeing powiedział, że w służbie było 69 777s z silnikami Pratt & Whitney 4000-112, a kolejne 59 w magazynie. United jest jedyną linią lotniczą w USA, która według FAA ma silnik w swojej flocie i miała 24 samoloty w służbie. Dwie japońskie linie lotnicze obsługiwały kolejne 32. „Współpracujemy z tymi organami nadzoru, którzy podejmują działania, gdy te samoloty są na ziemi, a dalsze kontrole są przeprowadzane przez firmę Pratt & Whitney” – powiedział Boeing w oświadczeniu wydanym w niedzielę. Producent silnika powiedział, że wysyła zespół do pracy ze śledczymi. Film pokazał, że silnik pochłonął płomienie. Awaryjne lądowanie w miniony weekend to ostatni problem Boeinga, w wyniku którego samoloty 737 Max były uziemione na ponad rok po dwóch śmiertelnych wypadkach w 2019 roku. Samoloty zaczęły wracać w przestworza pod koniec ubiegłego roku – ogromny wzrost dla producenta samolotów, który stracił miliardy podczas uziemienia Maxa, ponieważ nie był w stanie dostarczyć klientom nowych samolotów. Miałem miejsce w pierwszym rzędzie podczas całej awarii silnika podczas lotu United 328. Trochę traumatyzował, żeby latać United bardziej. #UnitedAlines pic.twitter.com5KdJn1BGfV & mdash;@ChadSchnell Film opublikowany na Twitterze z sobotniej sytuacji awaryjnej pokazał, że silnik w pełni pochłonął płomienie, gdy samolot leciał w powietrzu. Stopklatki z różnych nagrań wykonanych przez pasażera siedzącego lekko przed silnikiem, a także opublikowane na Twitterze, pokazały złamaną łopatkę wentylatora w silniku. Amerykańska Krajowa Rada ds. Bezpieczeństwa Transportu stwierdziła, że dwie łopatki wentylatora silnika były pęknięte, a pozostałe łopatki wentylatora „wykazywały uszkodzenia”. Ale ostrzegł, że jest zbyt wcześnie, aby wyciągać wnioski z tego, co się stało. United twierdzi, że będzie ściśle współpracować z FAA i NTSB „w celu określenia wszelkich dodatkowych kroków, które są potrzebne, aby zapewnić, że te samoloty spełniają nasze rygorystyczne normy bezpieczeństwa i mogą wrócić do służby”. NTSB poinformowało, że rejestrator rozmów w kabinie i rejestrator parametrów lotu zostały przetransportowane do laboratorium w Waszyngtonie, aby można było przeanalizować dane. Dochodzenia NTSB mogą trwać nawet rok lub dłużej, chociaż w większych przypadkach agencja generalnie udostępnia pewne materiały dochodzeniowe w połowie procesu.