Prezydent elekt Joe Biden wybrał Merricka Garlanda, federalnego sędziego Sądu Apelacyjnego, który w 2016 roku został odrzucony przez Republikanów na stanowisko w Sądzie Najwyższym Stanów Zjednoczonych, jako jego prokurator generalny – poinformowały w środę dwie osoby zaznajomione z procesem selekcji. Wybierając Garland, Biden zwraca się do doświadczonego sędziego, który kilkadziesiąt lat temu zajmował wysokie stanowiska w Departamencie Sprawiedliwości, w tym jako nadzorca śledztwa w sprawie zamachu bombowego w Oklahoma City w 1995 roku. Wybór zmusi Republikanów z Senatu do walki z nominacją kogoś, kogo odrzucili w 2016 roku – odmawiając nawet przeprowadzenia rozpraw, gdy pojawił się wakat w Sądzie Najwyższym – ale Biden może liczyć na referencje i reputację Garland jako umiar, aby zapewnić potwierdzenie. Oczekuje się, że Biden ogłosi nominację Garlanda w czwartek, wraz z innymi wyższymi przywódcami wydziału, w tym byłą doradczynią ds. Bezpieczeństwa wewnętrznego Lisą Monaco na zastępcę prokuratora generalnego i byłą szefową Departamentu Sprawiedliwości, Vanitą Guptą, na zastępcę prokuratora generalnego. Wyznacza również zastępcę prokuratora generalnego ds. Praw obywatelskich, Kristen Clarke, założycielkę grupy prawników Komitetu Praw Obywatelskich na mocy prawa. Garland został wybrany spośród innych finalistów, w tym byłego senatora Alabamy, Douga Jonesa i byłej zastępcy prokuratora generalnego Sally Yates. Osoby zaznajomione z procesem wypowiadały się pod warunkiem zachowania anonimowości. Jeden z nich powiedział, że Biden uważa Garlanda za prokuratora generalnego, który może przywrócić uczciwość Departamentowi Sprawiedliwości, i jako kogoś, kto służył w departamencie pod przewodnictwem prezydentów obu partii politycznych, i będzie szanowany przez bezpartyjny personel zawodowy. Jeśli zostanie to potwierdzone, Garland stanie w obliczu natychmiastowych wyzwań, w tym trwającego śledztwa podatkowego w sprawie syna Bidena, Huntera, a także wezwań wielu Demokratów, aby kontynuowali dochodzenie w sprawie prezydenta Donalda Trumpa po jego odejściu ze stanowiska. Dochodzenie specjalnego prawnika w sprawie pochodzenia śledztwa w Rosji również pozostaje otwarte, zmuszając nowego prokuratora generalnego do podjęcia decyzji, jak się nim zająć i co podać do publicznej wiadomości. Garland odziedziczyłby również Departament Sprawiedliwości, który przetrwał burzliwe cztery lata i prawdopodobnie musiałby skupić się na kwestiach praw obywatelskich i przeglądach krajowych polityk policyjnych po miesiącach masowych protestów w sprawie śmierci czarnoskórych Amerykanów z rąk organów ścigania. Nie było jasne, jak wybór Garlanda zostanie odebrany przez członków społeczności czarnej i latynoskiej, którzy opowiadali się za prokuratorem generalnym Czarnych lub kimś, kto ma doświadczenie w sprawach związanych z prawami obywatelskimi i reformą wymiaru sprawiedliwości w sprawach karnych. Niepokój na tle rasowym nadal niepokoi Garland, który wróci do Departamentu Sprawiedliwości radykalnie innego niż ten, który opuścił. Ataki terrorystyczne z 11 września 2001 r. Miały miejsce wiele lat temu, departament ds. Bezpieczeństwa narodowego nie został jeszcze utworzony, a rozprzestrzenianie się agresywnych zagrożeń cybernetycznych i kontrwywiadowczych ze strony zagranicznych przeciwników sprawiło, że kraje takie jak Chiny, Rosja i Korea Północna stały się priorytetami dla prawa federalnego. egzekwowanie. Ale niektóre problemy z pierwszej wizyty Garlanda w wydziale pozostają. Napięcia między policją a mniejszościami – problem, który zaostrzył się po pobiciu Rodneya Kinga w Los Angeles w 1992 roku – pozostają pilnym problemem, szczególnie po letnich niepokojach rasowych, które wstrząsnęły amerykańskimi miastami po majowym zabójstwie George’a Floyda w Minneapolis. A FBI stanęło w obliczu fali przemocy ze strony antyrządowych i rasistowskich ekstremistów. To znane zagrożenie dla Garlanda, który jako wysoki rangą urzędnik Departamentu Sprawiedliwości w 1995 r. Pomagał zarządzać reakcją rządu federalnego na bombardowanie budynku rządowego w Oklahoma City, w którym zginęło 168 osób. Bombowiec, Timothy McVeigh, został później stracony. Garland został nominowany przez ówczesnego prezydenta Baracka Obamę do zasiadania w Sądzie Najwyższym Stanów Zjednoczonych w 2016 r., Ale Senat kontrolowany przez Republikanów odmówił przeprowadzenia rozprawy w sprawie nominacji. (Stefani Reynolds ) Garland nazwał tę pracę „najważniejszą rzeczą, jaką zrobiłem” i był znany z przechowywania oprawionego zdjęcia budynku federalnego Alfreda P. Murraha w Oklahoma City w swoim sądzie w Waszyngtonie. W czasie bombardowania Garland miał 42 lata i był głównym zastępcą prokuratora generalnego, najwyższym porucznikiem prokuratora generalnego Janet Reno. Został wybrany do wyjazdu do Oklahoma City, najwyższego rangą urzędnika Departamentu Sprawiedliwości w tym kraju, i przez miesiąc kierował prokuraturą, dopóki nie powołano stałego prokuratora głównego. Nominowany na stanowisko w Sądzie Najwyższym Garland został zgłoszony przez ówczesnego prezydenta Baracka Obamę do Sądu Najwyższego w 2016 r. Po śmierci sędziego Antonina Scalii, ale Republikanie odmówili przeprowadzenia rozpraw w ostatnim roku kadencji Obamy. Wakat został później obsadzony przez sędziego Neila Gorsucha podczas administracji Trumpa. Republikański przywódca większości w Senacie Mitch McConnell odmówił zgody na posunięcie nominacji do Senatu w ostatnich miesiącach kadencji Obamy. Jesienią został skrytykowany przez Demokratów, kiedy przyjął odwrotne podejście do potwierdzenia wyboru Trumpa przez Sąd Najwyższy, Amy Coney Barrett. Powiedział, że tym razem różnica polega na tym, że Biały Dom i Senat są kontrolowane przez te same partie polityczne. Rok później, po zwolnieniu dyrektora FBI Jamesa Comeya, McConnell w rzeczywistości wymienił nazwisko Garlanda w zastępstwie tego stanowiska, chociaż Garland nie był zainteresowany. Garland zasiada w federalnym sądzie apelacyjnym w Waszyngtonie od 1997 r. Wcześniej pracował w prywatnej praktyce, a także jako prokurator federalny, starszy urzędnik w wydziale karnym Departamentu Sprawiedliwości oraz jako główny zastępca prokuratora generalnego. Wcześniej prokuratorzy generalni pełnili funkcje sędziów rzadko, ale nie jest to bezprecedensowe. Stało się to w 2007 roku, kiedy ówczesny prezydent George W. Bush wybrał na to stanowisko Michaela Mukaseya, byłego sędziego federalnego na Manhattanie. Eric Holder, pierwszy prokurator generalny Obamy, również był wcześniej sędzią wyższym.