W niedzielę władze indonezyjskie zlokalizowały czarne skrzynki odrzutowca Sriwijaya Air, który uderzył w morze wkrótce po starcie ze stolicy, Dżakarty, podczas wydobywania części ludzkich ciał i części samolotu. Boeing 737-500 z 62 pasażerami i załogą leciał w sobotę lotem krajowym do Pontianak w Zachodnim Kalimantanie, zanim zniknął z ekranów radarów cztery minuty po starcie. Szef Indonezji Narodowego Komitetu ds. Bezpieczeństwa Transportu (KNKT) Soerjanto Tjahjono powiedział, że zidentyfikowano lokalizacje dwóch czarnych skrzynek lotu SJ 182. „Miejmy nadzieję, że wkrótce je odzyskamy” – powiedział szef wojskowy Hadi Tjahjanto, nie podając szacunkowych ram czasowych. Poszukiwania będą kontynuowane do nocy, powiedział urzędnik ds. Poszukiwań i ratownictwa, ale wysiłki będą ograniczone do skanów sonarowych z łodzi. Nie było jeszcze wskazówek, co spowodowało katastrofę – pierwsza poważna katastrofa lotnicza w Indonezji od czasu śmierci 189 pasażerów i załogi w 2018 roku, kiedy Boeing 737 Max Lion Air również spadł na Morze Jawajskie wkrótce po starcie z międzynarodowego lotniska Soekarno-Hatta . Według bazy danych Aviation Safety Network jeszcze przed ostatnią katastrofą w Indonezji zginęło więcej osób niż w jakimkolwiek innym kraju w ciągu ostatniej dekady. Części ciała, odzyskane ubrania Ratownicy przywieźli do portu w Dżakarcie fragmenty wraków, w tym radar wysokościomierza samolotu, rynnę ratunkową i kawałek, który, jak podejrzewano, wypadł z dolnej części ogona samolotu, powiedział Nurcahyo Utomo z KNKT. Jeden skręcony kawałek metalu został pomalowany na niebiesko-czerwony kolor Sriwijaya Air. Władze podały, że przybyli z głębokości 23 metrów w pobliżu grupy wysp u wybrzeży Dżakarty. Władze indonezyjskie poinformowały, że odzyskały również części ciała i odzież. Policja poprosiła rodziny o dostarczenie informacji, takich jak akta dentystyczne i próbki DNA, aby pomóc zidentyfikować ciała. Nurkowie z indonezyjskiej marynarki wojennej biorą udział w poszukiwaniach rozbitego samolotu pasażerskiego Sriwijaya Air na wodach wyspy Jawa w Indonezji w niedzielę. (Achmad Ibrahim The Associated Press) Na pokładzie samolotu było 12 członków załogi i 50 pasażerów, wszyscy Indonezyjczycy, w tym 10 dzieci. Prezydent Joko Widodo, przemawiając w pałacu w Bogor, złożył „głębokie kondolencje” z powodu katastrofy i wezwał opinię publiczną do modlitwy o odnalezienie zaginionych osób. Zrozpaczeni krewni czekali w Pontianak, około 740 kilometrów od Dżakarty, na wieści o swoich bliskich. Na głównym lotnisku Dżakarty utworzono centrum kryzysowe dla rodzin. „Czujemy się bezsilni, możemy tylko czekać i mieć nadzieję, że wkrótce otrzymamy jakiekolwiek informacje” – powiedziała reporterom Irfansyah Riyanto, która miała pięciu krewnych podczas lotu. Nagłe zniżanie Flightradar24 powiedział, że samolot wystartował o 14:36 czasu lokalnego (0736 GMT) i wzniósł się na wysokość 10900 stóp w ciągu czterech minut. Następnie rozpoczął strome zejście i przestał przesyłać dane 21 sekund później. Nie było żadnych bezpośrednich wskazówek, co spowodowało nagłe zejście. Większość wypadków lotniczych jest spowodowanych niezliczonymi czynnikami, których ustalenie może zająć miesiące, twierdzą eksperci ds. Bezpieczeństwa. Rzecznik Ministerstwa Transportu powiedział, że kontrola ruchu lotniczego zapytała pilota, dlaczego samolot leci na północny zachód, a nie na oczekiwanej trasie lotu, kilka sekund przed zniknięciem. Piloci mieli między sobą dziesięciolecia doświadczenia, a zgodnie z jego profilem na LinkedIn, kapitan lotu był byłym pilotem sił powietrznych. Samolotem Sriwijaya Air był prawie 27-letni Boeing 737-500, znacznie starszy niż nękany problemami Boeing 737 MAX. Starsze modele 737 są powszechnie używane i nie mają systemu zapobiegania przeciągnięciu, które mogłoby mieć wpływ na kryzys bezpieczeństwa MAX. „Jesteśmy w kontakcie z naszymi klientami lotniczymi i jesteśmy gotowi wspierać ich w tym trudnym okresie” – powiedział Boeing w oświadczeniu. „Myślimy o załodze, pasażerach i ich rodzinach”. OBEJRZYJ | Władze badające zaginięcie indonezyjskiego samolotu: samolot Boeing 737-500 przewożący 62 osoby leciał 90 minut z Dżakarty do stolicy prowincji na Borneo, kiedy wypadł z radaru. Flota indonezyjska twierdzi, że współrzędne zostały znalezione i przekazane wszystkim okrętom marynarki wojennej na tym obszarze. 2:35 Założona w 2003 roku grupa Sriwijaya Air z Dżakarty lata głównie na rozległym archipelagu Indonezji. Ta budżetowa linia lotnicza ma solidne wyniki w zakresie bezpieczeństwa, bez ofiar na pokładzie w czterech incydentach zarejestrowanych w bazie danych sieci bezpieczeństwa lotniczego. W 2007 roku Unia Europejska zakazała wszystkim indonezyjskim liniom lotniczym w następstwie serii awarii i doniesień o pogorszeniu nadzoru i konserwacji od czasu deregulacji pod koniec lat 90. Ograniczenia zostały całkowicie zniesione w 2018 roku.