Odrzutowiec Sriwijaya Air przewożący 62 osoby stracił kontakt z kontrolerami ruchu lotniczego kilka minut po starcie ze stolicy Indonezji podczas lotu krajowego w sobotę, a szczątki znalezione przez rybaków były badane, aby sprawdzić, czy pochodzą z zaginionego samolotu, poinformowali urzędnicy. Minister transportu Budi Karya Sumadi powiedział, że lot SJ182 został opóźniony o godzinę, zanim wystartował o 14:36 czasu lokalnego. Boeing 737-500 zniknął z radaru cztery minuty później, po tym, jak pilot skontaktował się z kontrolą ruchu lotniczego, aby wznieść się na wysokość 29000 stóp (8839 metrów), powiedział. Linia lotnicza podała w oświadczeniu, że samolot leciał około 90 minut z Dżakarty do Pontianak, stolicy prowincji Zachodni Kalimantan na indonezyjskiej wyspie Borneo. Samolot przewoził 50 pasażerów i 12 członków załogi, wszystkich obywateli Indonezji, w tym 6 dodatkowej załogi na kolejną podróż. Sumadi powiedział, że kilkanaście statków, w tym cztery okręty wojenne, zostało rozmieszczonych w operacji poszukiwawczo-ratowniczej między wyspą Lancang a wyspą Laki, częścią łańcucha Tysiąca Wysp na północ od Dżakarty. Bambang Suryo Aji, zastępca szefa operacji i gotowości Narodowej Agencji Poszukiwań i Ratownictwa, powiedział, że ratownicy zebrali szczątki samolotów i ubrania znalezione przez rybaków. Przekazali przedmioty Krajowemu Komitetowi Bezpieczeństwa Transportu w celu dalszego zbadania, aby ustalić, czy pochodzą z zaginionego samolotu. Dowódca jednego ze statków poszukiwawczo-ratowniczych noszący jedno nazwisko, Eko, powiedział, że rybacy znaleźli w wodzie kable i kawałki metalu. „Rybacy powiedzieli nam, że znaleźli je wkrótce po tym, jak usłyszeli eksplozję przypominającą grzmot” – powiedział Eko, jak powiedział TVOne, dodając, że paliwo lotnicze znaleziono w miejscu, w którym rybacy znaleźli gruz. Aji powiedział, że z 26-letniego samolotu nie wykryto żadnego sygnału radiolatarni. Powiedział, że jego agencja bada, dlaczego nadajnik awaryjnego lokalizatora samolotu, czyli ELT, nie nadaje sygnału, który mógłby potwierdzić, czy samolot się rozbił. „System satelitarny należący do sąsiedniej Australii również nie odebrał sygnału ELT z zaginionego samolotu” – powiedział Aji. Usługa śledzenia sugeruje, że samolot spadł. Usługa śledzenia Flightradar24 podała w swoim kanale na Twitterze, że lot SJ182 stracił ponad 10000 stóp (3048 metrów) wysokości w mniej niż minutę, około cztery minuty po starcie. Nagrania telewizyjne pokazywały krewnych i przyjaciół ludzi na pokładzie samolotu, którzy płakali, modlili się i przytulali, gdy czekali na lotniskach w Dżakarcie i Pontianak. Firma Boeing z siedzibą w Chicago podała w swoim kanale na Twitterze, że była świadoma incydentu. Powiedział, że uważnie monitoruje sytuację i „pracuje nad zebraniem większej ilości informacji”. Dwusilnikowy, jednokadłubowy Boeing 737 to jeden z najpopularniejszych na świecie samolotów do lotów krótko- i średniodystansowych. 737-500 to krótsza wersja powszechnie używanego modelu 737. Linie lotnicze zaczęły używać tego typu samolotu w latach 90., a produkcję zakończono dwie dekady temu. Według strony internetowej Sriwijaya rozpoczęła działalność w 2003 roku i lata do ponad 50 miejsc docelowych w Indonezji i kilku pobliskich krajach. Flota obejmuje 737 wariantów, a także regionalny dwusilnikowy samolot turbośmigłowy ATR 72. Linia lotnicza ma do tej pory solidne wyniki w zakresie bezpieczeństwa, bez wypadków na pokładzie w czterech incydentach zarejestrowanych w bazie danych sieci bezpieczeństwa lotniczego, chociaż rolnik zginął, gdy Boeing 737-200 opuścił pas startowy w 2008 roku w wyniku problemu hydraulicznego. Kraj nękany wypadkami transportowymi Indonezja, największy na świecie kraj archipelagu, zamieszkały przez ponad 260 milionów ludzi, boryka się z wypadkami transportowymi na lądzie, morzu i powietrzu z powodu przeludnienia na promach, starzejącej się infrastruktury i źle egzekwowanych norm bezpieczeństwa. W październiku 2018 roku odrzutowiec Boeing 737 MAX 8 obsługiwany przez Lion Air wpadł do Morza Jawajskiego zaledwie kilka minut po starcie z Dżakarty, zabijając wszystkich 189 osób na pokładzie. Samolot uczestniczący w sobotnim incydencie nie miał automatycznego systemu kontroli lotu, który odegrał rolę w katastrofie samolotu Lion Air i kolejnej katastrofie odrzutowca 737 MAX 8 w Etiopii pięć miesięcy później, co doprowadziło do uziemienia MAX 8 na 20 miesięcy . Krewni pasażerów na pokładzie zaginionego lotu Sriwijaya Air 182 czekają na wiadomości na lotnisku Supadio w Pontianak na indonezyjskiej wyspie Borneo w sobotę. (Louis Anderson AFP via ) Katastrofa Lion Air była najgorszą katastrofą linii lotniczych Indonezji od 1997 r., Kiedy 234 osoby zginęły podczas lotu linii Garuda w pobliżu Medan na wyspie Sumatra. W grudniu 2014 roku samolot AirAsia z indonezyjskiego miasta Surabaya do Singapuru wpadł do morza, zabijając 162 osoby. Indonezyjskim liniom lotniczym zakazano lotów do Stanów Zjednoczonych i Unii Europejskiej z powodu niespełniania międzynarodowych norm bezpieczeństwa. Obaj od tego czasu zniosli zakaz, powołując się na poprawę bezpieczeństwa lotniczego i większą zgodność z międzynarodowymi normami.